Beloofd=beloofd: de werkbeschrijving voor een vilten catcave


Katten vinden het heerlijk om te slapen op een zachte warme plek. In een catcave vinden ze daarbij ook nog een schuilplekje.
Wanneer je al eerder hebt gevilt om een mal, is dit projectje goed te doen. Het is wel een groot werkstuk dus het vraagt wat tijd en spierkracht. Heb je dat even niet dan kun je je laten helpen door de wasdroger.
In deze werkbeschrijving kom je het vanzelf tegen. Ivm rugklachten heb ik op dit moment niet veel kracht om in te zetten, de wasdroger heeft me goed geholpen
Wat heb je nodig:

Een mal van bobbeltjesplastic of van een ondervloer in de vorm die je leuk vindt. Ik heb deze catcave en zijn grijze voorganger gemaakt in de vorm van een asymmetrische druppel op zijn kop…zo ongeveer:-)…
Verder : Wol in de kleuren die je wilt gebruiken. Ruwere wol maakt de catcave steviger
Ik gebruikte voor de eerste laag Portugese merino. Deze heeft een mooie kastanjekleur en is vrij zacht. Als tweede laag heb ik de wol van het Franse bergschaap gelegd. Deze is donkerbruin van kleur en ruwer van structuur. Bij het vilten komen er lichtere haren door de andere lagen heen. Leuk effect geeft dit.

Als laatste laag, de buitenkant dus, heb ik afwisselend hele dunnen laagjes gelegd van steenrood( beetje terraoranje achtige kleur) en donkerrood . Drie laagjes die ik niet helemaal dekkend heb gelegd, zodat er een bruinrode tint ontstaat.

Bovenop de catcave heb ik een dik koord gevilt met kleine pluimpjes eraan.
Aan de achterkant zit een “kijkgaatje” voor de grap;-)

Foto 1: eerste laag Portugese merino is gelegd, ik heb de palmboards gebruikt om het vilten te vergemakkelijken

20140128-220802.jpg

Foto 2: tweede laag donkerbruine wol vh Franse bergschaap

20140128-220932.jpg

Foto 3 en 4:de buitenlaag rood- oranje in dunne laagjes

20140128-221042.jpg

20140128-221053.jpg

Foto 5 en 6: wanneer de wol goed aan elkaar gevilt en begint te krimpen, maag de mal eruit. De randen kunnen dan even glad gevilt worden. Ook dit heb ik met het palmboards gedaan. Volgens mij gaat dat ook best met eenhouten massageroller;-) af en toe tussen hetwrijven en rollen door in dewasdroger versnelt het krimpproces. Niet te lang, anders gaat het te hard en bobbelt het vilt. Test wat bij jouw wasdroger de juiste tijd is. Ik zet de timer steeds op 10 minuten.

20140128-221301.jpg

20140128-221312.jpg

Foto 7: wanneer het vilten klaar is, kan de cave uitgespoeld worden( wat azijn bij het spoelwater helpt de zeepresten te verwijderen) hierna in de centrifuge om de laatste restjes water eruit te krijgen. Hierna de cave in de juiste vorm duwen .Ik vulde catcave bij het drogen op met doeken. Dan droogt hij mooi op in de gewenste vorm.

20140128-221836.jpg

20140128-221854.jpg

20140128-221904.jpg

20140128-221913.jpg

20140128-221921.jpg

4 Reacties op “Beloofd=beloofd: de werkbeschrijving voor een vilten catcave”

  1. Hallo Yvonne, heb vandaag voor het eerst sloffen gevild. Dat is redelijk goed gegaan, maar voor het rollen zaten er een aantal plukjes wel aan elkaar maar niet aan de laag eronder. Ik heb ze verwijderd, maar misschien had ik langer moeten door vilten met de hand?
    En in deze werkbeschrijving heb je het over gebruik van de droger. Helaas heeft die bij mij onlangs de geest gegeven, maar kan ik ook een beetje hetzelfde effect bereiken met centrifuge? Alvast bedankt voor de info!
    Groetjes, Corinne

    1. Leuk hè Corinne, zelfgevilte sloffen! Wanneer er plukje bij het rollen aanzitten ben je inderdaad idd te vroeg begonnen met rollen. Loszittende bovenlaagstukjes kun je voorkomen door de wol heel gelijkmatig te leggen met niet al te grote plukken tegelijk. Het vilten gelijkmatig van zacht naar stevig opbouwen.
      Zit er toch iets los kan het afgeknipt of je legt er een dunne laag wol overheen. Gokje want wanneer het vilt al teveel gesloten is pakt de nieuwe wol niet meer.

      De centrifuge kun je overigens niet gebruiken ipv de droger. Wel handig om je uitgespoelde vilt eerder droog te krijgen.

      Succes met de afwerking!

      Groetjes
      Yvonne

      1. Heel erg bedankt voor alle info! Kom steeds een stap verder!
        Groetjes, Corinne

Plaats een reactie